Ongevraagd is niet altijd ongewenst

Gepubliceerd op 4 oktober 2020 om 14:36

Elke week kijk je weer reikhalzend uit naar de nieuwe vacatures in de hoop dat die ene erbij staat. Die ene waarvan je overtuigd bent dat die helemaal geschikt is voor jou. En dan ook nog liefst bij die ene organisatie. Maar elke week ploeg je door alle vacaturesites en kom je veel, heel veel vacatures tegen, maar net niet die ene. Soms wel een vacature bij die ene organisatie maar dan weer niet wat jij wilt of kunt. En soms wel zo’n functie maar dan weer bij een organisatie waar jij je niet thuis bij voelt.

Ze hebben er een neus voor

Natuurlijk kun je wachten op die ene vacature of op die ene organisatie en intussen, een beetje teleurgesteld en lusteloos, solliciteren op andere functies. Functies waar je eigenlijk geen zin in hebt. Dat voelt een HR-manager. En zo word je teleurgesteld, gefrustreerd en moedeloos. En ook dat wordt opgemerkt door HR mensen. Die hebben daar een neus voor. Het duurt steeds langer en als je al een keer wordt uitgenodigd, ga je er met lage verwachtingen en met lood in je schoenen naar toe. En raad eens? Ook dat merkt een HR-manager.

 

Draai het eens om

Maar hé, het kan ook anders. Draai het eens om! Neem zelf het initiatief en bied jezelf aan!

Wat weet je eigenlijk van die ene organisatie? Heb je hun site al eens goed bekeken en heb je gelezen waar ze voor staan? Je kunt zelfs naar de Kamer van Koophandel gaan en de laatste jaarcijfers opvragen. Misschien is dat niet zo je ding maar er is vast iemand in je omgeving die er wel verstand van heeft. Toch leuk in de salarisonderhandelingen om te weten dat het geld er over de plinten klotst, of dat ze juist zuinig zijn om veel te kunnen investeren. Of dat ze bezorgd zijn vanwege corona, of juist niet.

Hoe dan ook, je leert er altijd wat van. In zo’n stuk staat vaak ook iets over het personeelsbeleid, de verwachtingen t.a.v. het personeelsverloop, iets over hun visie op de arbeidsmarkt, etc..

 

Gewoon effe googelen

Google ze ook eens. Misschien zijn ze laatst nog in het nieuws geweest, misschien heeft iemand een goede of een slechte recensie over ze geschreven en misschien vind je wel iets nieuws over ze dat je nog niet wist (en dat misschien ook wel niet zo bekend is, maar wel handig om te weten). En natuurlijk kijk je naar hun social media. Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter. Zoek ze allemaal af naar die organisatie, maar ook de social media accounts van de grote baas, van de HR baas en communicatiebaas. Daar word je veel wijzer van en bovendien is het meestal behoorlijk up-to-date.

 

Bel gewoon eens op

En als je dan toch een vacature ziet van die organisatie, maar niet een waarop jij zou kunnen reageren, staat er vaak wel een persoon met telefoonnummer bij voor meer informatie. Bel gewoon eens op en vraag of er behalve die vacature nog andere mensen nodig zijn. Vraag even door en vraag desnoods of je kunt worden doorverbonden met iemand die daarover gaat. Nee heb je en ja kun je krijgen, toch?

 

Combineren

Als je al die informatie bij elkaar hebt, ga je een mooi verhaal over jezelf schrijven. Met al jouw goede kenmerken, competenties, kennis en ervaring en eigenschappen, zoveel mogelijk gekoppeld aan hun bedrijfsfilosofie. Een brief waarin je duidelijk maakt dat jullie een prima combinatie zijn. Een brief waarin je eerlijk aangeeft dat je weet dat er momenteel geen vacatures zijn, maar dat de combinatie te mooi is om te laten lopen. Dat regeren vooruitzien is en dat er in de toekomst misschien wel plaatsen openvallen. En dat jij dan bij hen in beeld wilt zijn. Geef aan dat ze jouw brief en gegevens in file mogen houden. Vraag in elk geval om een gesprek om wederzijds kennis te maken. Nee heb je en ja kun je krijgen, toch?

 

Wie weet?

Want initiatief is nooit verkeerd. Dat weet elke HR-manager. Misschien is er op dit moment even geen mogelijkheid, maar wie weet over een maand, een halfjaar wel. En raad eens wie ze dan als eerste benaderen? Precies, dan kom jij in beeld. Liever iemand die zelf initiatief heeft getoond en elk halfjaar even van zich laat horen, dan een hele nieuwe en dure procedure opstarten.

 

Nieuwe energie!

Weet je, zoiets geeft energie! Het geeft hoop maar vooral voldoening dat jij je lot in eigen hand neemt. Dat jij zelf aan het stuur van je leven wilt staan. Dat voelt een HR-manager, dat ruikt een HR-manager. Maar veel belangrijker nog, jij voelt het! Jij merkt aan jezelf. Nieuwe energie en nieuw vertrouwen. Ook al lukt het de eerste keer niet, dan lukt het de tweede keer. Want ongevraagd is lang niet altijd ongewenst!

 

Veel succes!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.